|
Anul acesta, studiul de salarizare AIMS SalaryMap dedicat companiilor cu activitate de productie a atins un record de participare (in crestere cu 17% fata de anul 2013).
147 de companii ne-au oferit date despre politicile lor de compensatii si beneficii, astfel incat am putut acoperi o zona extrem de relevanta a segmentului ”manufacturing” din Romania. Cel mai consistent a fost reprezentata industria automotive (80 de companii), urmata de industria electrica si electronica (25 de companii). Companiile participante au unitati de productie in intreaga tara; o acoperire mai mare am avut in zonele de Vest, Centru si Nord ale Romaniei, dar au existat, de asemenea, 19 companii din Sudul tarii care au participat in cadrul studiului nostru. Doar 10 dintre companiile participante au capital integral romanesc, restul fiind companii straine sau cu capital mixt.
In acest an, au fost prelucrate salariile a 127.960 de angajati, dintre care 76 ocupa pozitia de director general, 1.008 sunt directori de departament, iar 89.773 ocupa diverse pozitii de muncitori. Fata de anul trecut s-a inregistrat o crestere salariala medie de 5,37%. Cea mai mare crestere a inregistrat-o categoria Management (11%), dar si categoria Muncitori a avut o crestere peste medie: 7,79%.
Cresterea salariilor pe segmentul Management poate fi pusa in legatura cu mobilitatea intalnita pe piata de recrutare in ultimele luni: managerii incep din nou sa migreze de la o companie la alta. Desi nu s-au inregistrat prea multi nou-veniti pe piata – doar cateva companii mici si medii, a existat totusi o cerere crescuta de recrutare pentru pozitii manageriale.
Posturile vacante in companiile deja existente au aparut fie pentru ca unii manageri au acceptat pozitii internationale, fie pentru ca altii au fost inlaturati din functii. Din ce in ce mai multe sunt situatiile in care manageri altadata vanati cu indarjire, sunt acum indepartati. Motivele invocate se rotesc in jurul axei nu-mai-fac-fata, cu derivatii catre ”imbatranesc si nu mai au energie”,”nu mai corespund cerintelor tot mai ridicate ale clientilor nostri” sau ”dupa atatia ani, e nevoie de o schimbare”.
O situatie speciala o are Directorul de Calitate din industria Automotive, care de mai bine de 2 ani este o pasare rara, prin urmare foarte expusa braconajului. Aproape nu a fost luna in ultimii ani in care macar una dintre companiile din Automotive sa nu anunte - public sau privat – ca trebuie sa umple acest gol in organizatie.
Interesant este insa ca, pentru acest post, media de crestere a salariului de incadrare nu a fost spectaculoasa. Aceasta, deoarece unele companii au preferat sa promoveze pe nr. 2 din interior (de obicei, pe un salariu net mai mic decat daca ar fi luat pe cineva din exterior si oricum mai mic decat al predecesorului). Astfel, s-a compensat cresterea salariala provenita de la cei care erau deja nr. 1 si care s-au miscat de la o companie la alta pe mai multi bani.
Nu mai mira pe nimeni cresterea salariala pentru nivelul de muncitori, cel putin nu in zona Manufacturing analizata de AIMS SalaryMap. Aici ne-am confruntat in acest an cu accente mai ascutite pe anumite categorii de muncitori mai specializate, precum tehnicienii electronisti sau reglorii-matriteri, care au ajuns sa aiba de multe ori salarii egale cu ale inginerilor, mai ales in anumite zone ale tarii.
Si fiindca tot vorbim de ingineri, aici – de fapt, la intreaga categorie de Specialisti cu studii superioare - s-a petrecut un fenomen interesat: salariul mediu in ianuarie 2014 a scazut cu aproape un procent fata de ianuarie 2013. Evident, aceasta nu inseamna ca, dintr-o data, salariile inginerilor sau economistilor au fost reduse! Ci inseamna ca, in cursul anului 2013, in zona analizata de studiul nostru AIMS SalaryMap s-au facut multe angajari de persoane cu studii superioare, pentru pozitii de intrare in organizatii (juniori, unde nu se cere experienta anterioara).
Si pentru ca acum nu mai exista obligativitatea acordarii unui salariu minim pentru persoanele care au terminat o facultate, am intalnit situatii in unele companii in care proaspetii ingineri-contabili-planificatori aveau salariile unor muncitori necalificati din alte companii. Desigur, aceasta a dus in jos media salariului acordat acestei categorii de angajati; in plus, unii dintre inginerii-economistii care aveau salarii foarte mari in trecut au migrat in zona de Management.
Vestea buna este ca piata s-a dezmortit, numarul angajarilor a crescut si creste in continuare – ceea ce va duce, foarte probabil, in viitor, la o crestere ceva mai accentuata a salariilor fata de ultimii ani, cand cresterea de-abia ce depasea rata inflatiei.
Studiul AIMS SalaryMap a solicitat anul acesta participantilor si un forecast al numarului de angajati pentru sfarsitul lui 2014, iar rezultatul a fost o crestere medie de 16,5% fata de decembrie 2013. Industria automotive se afla in varf cu nevoia de crestere, raportandu-se o crestere de aproape 20% a numarului de angajari in 2014. Iar batalia a inceput deja, in judetele Timis si Arad managerii de resurse umane ajustandu-si din mers politicile pentru a putea intona la final Marsul Victoriei.
Pentru detalii va rugam contactati: Gynella Parfenie – Consultant AIMS, Project Manager AIMS SalaryMap – manufacturing
|